köpråd

  • Frågor & Svar om Jaguar

    I Jaguar ägandet ingår mycket frågor från omvärlden. Nyfikenheten är alltid stor när man parkerar sin bil. Det finns även många myter och åsikter om Jaguar. Oftast framförs dom högljudast från de som aldrig ägt någon, men tror sig veta ändå. På denna sidan tänkte vi avliva en del av dessa myter.

     


    "Försäkringen är väl jättedyr?"

    Nej! Via Jaguarklubben och/eller IF försäkras dessa bilar för 2-10.000:- per år beroende på ålder och var du bor. Inte dyrt alltså!

     


     "Svensksålt eller import?"

    Min åsikt är att import är att föredra framför svensksålda bilar. Det finns givetvis fina bilar här också och som bara körts på sommaren och är i toppskick, men vårt klimat tar hårt på bilarna om de används året runt och inte har genomgått rosktskyddsbehandling. Eventuella "mätarjusteringar" är nog lika vanligt här som det är utomlands så det är ingen större skillnad. Vi kan givetvis aldrig garantera att en bil har korrekt mätarställning, men efter många år i branschen brukar man ganska snabbt upptäcka om något känns fel. De bilar vi tar in kommer i princip uteslutande från större märkeshandlare vilket ger seriositet. Gällande rosten så kan ni här se 2 intressanta exempel. Bilden med rostig bakvagn föreställer en Jaguar XF 2009. Svensksåld med 10.000mil på mätaren. Den andra bilden föreställer en Jaguar XJ6 1997. Även den 10.000mil fast i Italienskt klimat...

    20140225 0915028

     

     


     

    "Är inte Jaguarer riktiga gubb-bilar?!"


    Visst har det väl varit så att dessa bilar oftast framförts av äldre gentlemän, men det har nog också varit kopplat till nypriserna. Nu när nästan 90% av värdet oftast försvunnit har de flesta råd att köpa och äga en Jaguar. Jag kan dessutom försäkra och intyga att XJR/XKR modellerna med V8 och kompressor är allt annat än "gubbiga". Dessa bilar kör ifrån de flesta Japsar, BMW, Audi och Volvo mfl...och inte nog med detta. Jaguarer är byggda för att hålla och mycket kraftigt dimensionerade.

     


     

    "Men dom drar väl mycket bensin?"


    Nej! de flesta modellerna körs med lätthet på 0.8-l.0/mil i laglig landsvägsfart. I stan får du räkna med ca 1.0-1.3. Helt ok för en så stor bil!

     


     

    "Jag har hört att reservdelarna är dyra?"


    Nej! Vanliga slitdelar som bromsklossar, leder, bussningar, skivor mm håller mycket låga priser. Oftast t o m billigare än vanliga "svensson bilar" och definitivt mycket lägre än motsvarande tyska premium bilar.

     


     

    "Men dom går väl sönder ofta?"


    Nej! Handen på hjärtat. Under 60-70 talet var väl inte Jaguar världens mest driftsäkra bilar, men från slutet av åttiotalet och framåt är det helt annat. Visst det kan vara lite småfel, men det är mycket sällan man blir stående med en Jaguar. Det är mycket påkostade och välbyggda bilar med oftast mycket överdimensionerade konstruktioner. Glöm inte det!

     


     

    "Engelska bilar är ju så dåliga"


    Ja & Nej! En svår fråga. Tyska bilar anses bra, men då verkar de flesta glömma att även Ford och Opel tillverkas i Tyskland och dessa märken brukar ju inte förknippas med kvalitet..... Volvo har ju sina sorgebarn också i form av 340/440/brinnande 850. Självklart har det funnits dåliga Engelska bilar, men det behöver ju inte betyda att alla bilar är det. En Jaguar som sköts om väl kan hålla i princip hur länge som helst. Man får aldrig glömma att den både då och nu kostade/kostar som fyra nya Volvo och detta inte utan anledning.

    Förövrigt hade jag i förra veckan en Audi A6 2009, 6000mil framför mig när jag var innne på besiktningen. Den fick 5 tvåor på framvagnen. Tysk kvalité...?

    2012 blev Jaguar XF utsedd till bästa bil av bilägarna i England.

    2008-2009 blev Jaguar XJ utsedd till bästa bil i USA av bilägarna.

     

     
  • Köpguide Jaguar S-Type 1999->

    27


    Bilen har designats för att påminna om den tidigare S-type, men det rör sig bara om vissa återkommande formelement på en i grunden helt ny plattform och inte något försök att bygga en moderniserad version av den ursprungliga S-type.
    S-type förekom endast med fyra dörrar och med bensin (V6 & V8 2.1-4,2L) och dieselmotorer (V6 2,7L). Nypriserna låg mellan 350.000 och 700.000 kronor beroende på motor, utrustning etc.


    Tyvärr dras V8 motorn t o m 2002 med en hel del barnsjukdomar och åtgärdas inte dessa kan det bli mycket kostsamma reparationer. Dessa "fel" försvinner i och med att 4,2L motorn introducerades. och i samband med detta byter man okså ut den 5-stegade amerikanska lådan till en 6-stegad ZF.

    Givetvis är S-Type bakhjulsdriven som en riktig Jaguar ska vara.

    S-Type är en ofta en underskattad modell. Den är riktigt trevlig att både köra och äga.  S-Type ägare brukar vara väldigt nöjda med sina bilar och oftast körs dom året runt.

    Häftigast och ovanligast är S-Type R med 4,2L V8 & kompressor. Fantastiskt rolig bil att köra!
     

    Kolla upp!
    Att klimatanläggningen fungerar som den ska.
    Rost i bakvagnsram. (Kan vara riktigt illa om bilen rullat året runt i Sverige....)
    Rost i trösklar.


    Priserna ligger från ca 40.000:- och uppåt. Mycket bil för pengarna!

    1
    Jaguar-S-Type-Saloon
    27
    20170116_160336
    20170116_160504
    20170116_165658
    20170116_160426
    20170116_160516
     
  • Jaguar X-Type

    2004 Jaguar X-Type


    Jaguars första småbil var tänkt att ta upp kampen med BMW 3-serie och Mercedes Benz C-klass. Den lyckades halvvägs.

    Visserligen fick den ett gott välkomnande som bil, men många så kallade förståsigpåare klankade ner på att Jaguaren hade mycket dna från Ford Mondeo i sig. Dessutom undrades det lite syrligt om Ford och sportig lyxbil var ett sannolikt par.
    Hur som helst, X-typen introducerades med två bensinmotorer på 2,5 respektive 3 liter. Vilken maskin som än valdes kom bilen med fyrhjulsdrivning. Det fanns både automatisk växellåda och manuell, för de som själva ville bestämma vilken växel som skulle i. Kombimodell fanns också till försäljning från årsmodell 2004.


    Senare var det även möjligt att välja en liten bensin V6:a på 2,1 liter och två dieselmaskiner från Ford på 2,0 respektive 2,2 liter. Dessa motorer kom bara tillsammans med framhjulsdrift men den sista även med automatlåda. Egentligen skulle de nya maskinerna ha funnits med från början. I det segment som X-Typen konkurrerade såldes ungefär 80 procent bensinmotorer på två liter och därunder samt dieselmaskiner. Siffran är satt utifrån ett europeiskt perspektiv.
    Tänker du behålla bilen länge och vill hålla driftskostnaden på en rimlig nivå är det någon av de tvåhjulsdrivna versionerna som gäller. Gammal och komplicerad fyrhjulsdrift är ganska kostsam att hålla igång när den väl faller för miltal och åldersträck. Att det sedan är väldigt trångt bland transmissionens alla delar gör att vissa servicemoment helt enkelt hoppas över när bilen är inne på behandling. Det är inte ovanligt att automatlådan från Jatco lägger av långt innan den manuella växellådan pensioneras.


    Motormässigt är V6 bensin det tryggaste alternativet. Visst sitter den trångt monterat men det är hyfsat problemfri om den har fått kompetent service. Problemet är bara, precis som med växellådorna, att det är så trångt att vissa moment aldrig görs. Det tar exempelvis för lång tid att byta alla tändstift för att insuget måste bort.


    När dieselmotorerna går som de ska är de bra, men de har inte samma spets som konkurrenterna från BMW och Mercedes-Benz. Å andra sidan är det billigare att hålla liv i en Ford diesel jämfört med de andra tyska märkena.
    Sammanfattningsvis är X-Type en riktigt trevlig Jaguar om man väljer förståndigt.

    Priser från 40.000:-

    Denna köpguide författad av Johan Hofrén. Stort tack för bidraget!

     
  • Köpguide Jaguar XJ40 1987-1994

    IMG 4209


    Oftast med 4.0L rak sexa. Fanns också med 2,9 (ovanligt), 3,2, 3,6 samt V12 6.0. Även en Sport samt en XJR modell tillverkades samt förstås Daimler versioner.
    En helt underbar bil att köra och äga samt en "riktig" Jaguar dvs den är inte perfekt, men har å andra sidan tonnvis med charm.

    För den riktiga finsmakaren är det årgång 87-89 som gäller för vid den tiden stod Jaguar på egna ben. Detta ses enklast på nycklarna som då var "riktiga". 1990 och framåt blev det Ford nycklar i samband med Fords köp av Jaguar.

    Årgångarna 93 har airbag i ratten. År 94 även för passagerare, samt även en hel rad andra förbättringar som exempel helt annan värme/kyla anläggning samt elsystem och anses som den optimala XJ40 modellen.

    XJ40 finns också i en trevlig XJR version. Inte med kompressor, men med kjolpaket, speciella fälgar, grill, sänkt chassi och lite "hottad" motor (ca 25hk mer). En riktigt snygg och tämligen ovanlig bil.

    Bra att veta/kolla:

    Kolla om nivåregleringen fungerar eller blivit utbytt.
    Rost i främst baklucka, skärmkanter, a-stolpar, sollucka.
    Att ABS fungerar.
    Att båda kupefläktarna fungerar (87-92)
    Ljud från bakvagnen.
    Sprucken förarstol.
    Packbox bakaxelklump.

    Priser från 20.000:-

    2014-10-31 15.00.36
    IMG_4209
    2014-10-31 15.01.27
    IMG_3530_cr
    20141031_144820
    IMG_4215
    20140821_170708
    20140821_170730
    20140821_173737
    20140821_173748
    20140821_173757
    IMG_4210
    IMG_4216
    IMG_4219
    IMG_4218
    IMG_4228
    IMG_4229
     
  • Köpguide Jaguar XJ6/XJ12/XJR (X300 1995-1997)


    Oftast med 4.0L rak sexa. Fanns också 3,2L samt 6.0L V12. Även med kompressor (XJR) och 320HK och en Sport modell. Även Daimler versioner tillverkades.

    Kolla in denna test av Jaguar X300!

    Härlig bil med uppdaterade köregenskaper. Känns mer modern än sin föregångare främst i styrningen, bromsar och motorkaraktär.

    Den sexcylindriga AJ16 motorn måste anses som legendarisk och kanske världens någonsin bästa/driftsäkraste raka sexa. Skottsäker!

    Rostkänsligheten är nog största baksidan med dessa bilar. Dock hade 1996-97 årgångarna delvis galvade karosser och stod alltså emot rosten betydligt bättre. Min gissning är att en fin X300 1996-97 är en blivande klassiker. Den fungerar alldeles utmärkt att använda som bruks/året runt bil.

    X300 är egentligen en uppdaterad XJ40. Det betyder att de flesta svahgeter som XJ40 modellen hade är förbättrade och bilen upplevs som mer modern, även om den är ganska långt efter sina tyska kollegor. Å andra sidan köper man kanske inte en Jaguar för att den är "hitech" eller banbrytande. Det är oftast den där känslan som inte går att ta på som man vill åt. Största fördelen med X300 är att den är lite mer lättmekad än sin föregångare och att den har OBD uttag.

    XJR modellerna är roliga och snygga. Riktiga krutpaket, men tyvärr också med en bensinförbrukning därefter. Att komma under 1.3l/m är inte smidigt...

    Bra att veta/kolla:

    Rost i bakre skärmkanter och nedre del av framskärmar.
    Ljud från bakvagnen.
    Sprucken förarstol.
    Packbox bakaxelklump.

    Priser från 45.000:- - 110.000:-

     

    Uppdatering 20151110:
    Det är ganska många år sedan jag skrev dessa rader om X300 och nu med facit i hand kan jag bara säga en sak. Denna modell måste vara det absolut bästa som rullat av bandet i Coventry. Fortfarande otroligt bekymmersfri bil och långt bättre än genomsnittet. Ett bra köp även nu alltså. Som passus kan nämnas att de som kör X300 är min "sämsta" kunder rent ekonomiskt.... :-)

     

    Klicka på bilderna för att starta galleri Jaguar X300.

    x300 1997 021
    20081016255
    18
    20081016257
    20081017281
    IMG_3615
    IMG_7052
    11
    IMG_7054
    IMG_7066
    IMG_7058
    17
    IMG_7060
    15
    IMG_7062
    13
    19
     
  • Köpguide Jaguar XJS 1975-1996


    Modellen kom redan 1975, men då endast med V12. 1989 började man också med en cab version. Under åren skedde sedan en hel del uppdateringar, men i grund och botten har alltid bilarna sett likadana ut förutom förändringar på bakljus och stötfångare.

    Min högst personliga åsikt är att en sen XJS är en av de bästa Jaguar man kan köra. Det är en gammal bil med "ny" teknik och körkänsla/komfort som tilltalar även en van premiumbil körare (1995-1996).

    1991-1996 levererades oftast med 4.0L rak sexa. Tidgare modeller hade V12 eller 3.6L motor. Den fanns också med 6.0L V12 mellan 1994-1996 men är inte lika vanliga som den 6-cylindriga bilarna.

    Underbar att köra. En bra blandning av Jaguarkänsla, sportighet och komfort. Inga problem att köra 100 mil på en dag och anlända utvilad till slutdestinationen trots att det är en gammal konstruktion.

    gtdrth

    Roligaste med XJS är att den inte liknar någon annan bil - sedan får man tycka att den är snygg eller ful som man själv önskar.

    Årgång 95-96 har samma fulländade motor och låda som X300. <94 har samma maskin som i XJ40.

    XJS är också utrustad med rejäla 4-kolvs ok och ventilerade skivor fram.

    Ett fantastiskt stort bagageutrymme för att vara en cab ingår också.

    Att sitta bakom ratten i en XJS och blicka ut över motorhuven som aldrig tycks ta slut är något som måste prövas.

    Synnerligen stabilt och välkonstruerat chassi som efter XJS bortgång övergick som bottenplatta för Aston Martin DB7. Även motorn samt många andra mekaniska komponenter plockades från Jaguar XJS och levde vidare till 2002!

    En sen XJS är alltså i stora drag en kraftigt rabatterad Aston Martin DB7.

    Bra att veta/kolla:

    Då de flesta av dessa bilar kommer från USA är rosten i princip obefintlig och inget problem. Har bilen varit körd länge och året runt i Sverige kan dock framförallt de äldre bilarna ha stora rostskador. Bäst är alltså att köpa en så sent tillverkat exemplar eller renoverad/dokumenterad bil om man vill slippa detta problem.

    Gummiupphängningarna till bakvagnen.
    Ljud från bakvagnen.
    Stötdämpare.
     

    Antal tillverkade:
    Åren 1991-1996 tillverkades 21.702 varav 13.926 var cabriolet. Alla dessa var 4.0L sexcylindriga.

    Under samma period gjordes också 7.676 XJS med V12 där ca hälften var cabriolet.

    Priser från 50.000:- till 250.000:-

    2014-09-04 20.49.00
    4
    gtdrth
    20140903_160437
    jaguar-xjs-cab_f
    3
    20140904_191524
    Italien Tyskland 2009 134
    20140904_191607
    20140904_191759
    2
    5
    20070830337
    Untitled-1
    Italien Tyskland 2009 140
    20070830336
    1
    20070830335
    100_3030
    100_3031
    100_3053
    5
     
  • Köpguide Jaguar XK8/XKR/XK 1997-2014

    Jaguar XK8 1996-2006.

    Härlig retro design med mycket E-Type i generna! Finns både som coupé och cabriolet.

    XK8 efterträdde 1996 XJS. En helt ny design blev det. Bilen fanns med V8 (4.0, 4.2 & kompressor). Fram till 2002 hade den samma barnsjukdomar som XJ8 med kedjesträckare.

    Tyvärr dras V8 motorn med en hel del barnsjukdomar och åtgärdas inte dessa kan det bli mycket kostsamma reparationer.

    Kamkedjesträckarna (4st) är av plast och kommer förr eller senare att gå sönder vilket ger i värsta fall motorhaveri. Oftast är dessa utbytta mot sträckare i metall, men inte alltid. Även vattenpumpen är av bristfällig konstruktion och måste också bör bytas ut om inte detta redan är åtgärdat. OBS: det räcker oftast med att byta de övre sträckarna.

    Om man däremot åtgärdat dessa svagheter och sedan sköter bilen enligt specifikationerna så är denna motor mycket driftsäker.

    I och med introduktionen av 4.2L motorn (2003) försvinner felen med kedjesträckare och vattenpump. Även chassi, CATS systemet (stötdämparna) och styrningen modifieras och bilen blir lite modernare att köra samt klarar av bredare däck och 20" fälgar. Alla kompressor bilar från 2003-2005 har dessutom kraftiga Brembobromsar som standard.

    Växellådan är enligt tillverkaren"servicefri" dvs man behöver aldrig byta olja. Enligt min åsikt bör man byta oljan/filtret ändå, för ingen låda klarar att köras på samma olja i all evighet.

    Vill man ha mer sport känsla väljer man XKR versionerna med kompressor och sportchassi och helst de stora Brembo bromsarna med ventilerade skivor. Dessa bilar måste vara något av det roligaste man kan äga för i förhållandevis "lite" pengar. Ett garanterat "smile" uppstår när man trycker gasen i botten!

    Slitna förarstolar och diverse glapp i framvagn är några vanliga fel. 

    USA importerade bilar som vanligtvis är utan historik bör kollas upp extra noga och helst undvikas.

     

    Priser från ca 100.000:-

    OBS: Det börjar dyka upp billiga XK8 nu på olika annonssajter och oftast härstammar de från USA, och är i ett ganska bedrövligt skick även om de ser bra ut på bild. Är du inte väldigt händig själv så bör dessa bilar unvikas till varje pris. Kan bli mycket dyra att äga. Det finns oftast en anledning när en bil är billig...

     

    Update 20150501:
    I år har det hänt något märkligt. Priserna på framförallt XKR 4.2 har stigit utomlands jämfört med förra året. Det verkar som "gamla" XK8 redan håller på att bli en klassiker som fler och fler får upp ögonen för. Trevligt tycker jag, och du som har en tycker säkert detsamma! Förövrigt får man nog säga att denna bilmodell sköter sig bra. Den är snart 20 år gammal, vilket man i och för sig inte kan tro, men så är det. Många tidskrifter och "bilexperter" utnämner också bilen som bästa begagnatköp i sin klass. Mycket bil för pengarna alltså. För egen del tycker jag bara den blir snyggare för varje år. En av få bilar som inte har fejkade luftintag och snöplog i fronten vilket jag verkligen gillar. Att man dessutom får snygga slanka linjer samt ett bagageutrymme värt namnet är pricken över i. Jag tror också fler och fler ser bilen som ett klart billigare (och bättre?) alternativ till Porsche vars priser har skjutit i höjden ordentligt. Många har nog också förstått att Jaguars bilar faktiskt är betydligt bättre än det rykte från 70-talet som man tyvärr dras med. Ett rykte som inte var ogrundat.....men från 1995 och framåt är Jaguars kvalitet riktigt bra!Klicka på bilderna nedan för att starta bildspelet Jaguar XK8.

     

    1
    Fotor_144527743795244
    2
    Fotor_144527741235664
    3
    4
    IMG_6456
    IMG_6457
    IMG_6461
    Fotor_144527746062776
    Fotor_144527748609571
    IMG_6451
    _MG_5812
    Fotor_14294657089380
    Fotor_142946560408813
    Fotor_142946905189672
    IMG_4563
    IMG_5341a (1)
    nyyy
    IMG_5467a
    xkr4
    Fotor_14272162504836
    Fotor_142519406403388
    Fotor_143046333951173
    Fotor_143867045216470
    Fotor_144076929955768
    Fotor_144195148516260
    Fotor_144354906415568
    Fotor_144483762308048
    Fotor_145795995001341
    Fotor_14562520367668
    Fotor_145625200182839
    Fotor_145625196305395
    20161010_181140
    20160706_121413
    20160701_163424
    20160701_163414
    20160701_113227
    20161223_150127
    20161206_124322

     

    2006 är det dags för den nya XK att göra entré!


    Helt ny design och kaross byggd i aluminium. Finns med 3.5 (ovanlig), 4.2 och 4,2l V8 kompressor motor. 2010 blir det ännu större motorer i form av 5.0L med eller utan kompressor. Den nya XK´n är en mycket trevlig bil att både köra och äga. Tyst när man vill, ryter när man trycker på gasen samt extremt komfortabel. Dessutom relativt billig att äga då den första stora servicen kommer vid först 16000mil! Bilarna har nu snart upp till 10 år på nacken och har visat sig vara mycket tillförlitliga. Mekaniska fel lyser med sin frånvaro. Vissa vagnar har problem med dräneringen till klimatanläggningen. Många frågar om bilen är 4-sitsig och svaret är nej. Det finns förvisso baksäte men där kan man möjligvis placera små barn eller djur, men ingen vuxen person. Bagageytrymmet är mindre än föregångarens, men fortfarande helt ok. Cabbarna har tyvärr lite mindre utrymme, men fortfarande kan man få med sig det mesta man behöver för en bilsemester om man packar smart.

    Som vanligt gäller att USA bilar bör kollas upp extra noga. I övrigt har det hittills inte varit några större barnsjukdomar med denna modell.

     

    Priser från ca 250.000:-

    Klicka på bilderna nedan för att starta bildspelet Jaguar XK.

    hggfgh
    3
    4
    6
    ujtyu
    IMG_7110
    7
    8
    2014-11-21 13.20.21
    9
    10
    rt
    IMG_7097
    nyyyyy
    Untitled-1
    20170124_110602
     
     
     
     
     
     
     
  • Jaguar köpguider och köpråd


    (Mer info om respektive models styrkor och svagheter hittar du ute i undermenyn till vänster.)
    Det man aldrig få glömma när det gäller lite äldre Jaguar är att det rör sig om bilar som på sin tid kostade samma som minst 4 nya Volvo. Det är alltså oerhört påkostade vagnar vi pratar om med överdimensionerade och kraftiga konstruktioner. Mycket av arbetet gjordes också för hand. Jaguar är ingen dussinbil och kan alltså inte jämföras med motsvarande BMW, Mercedes eller Alfa Romeo.

    Det elektriska är betydligt bättre än sitt rykte. De flesta fel uppkommer från att ägarna låter sina bilar stå still ca 10 månader om året eller att någon med fel kompetens varit och skruvat. Skulle något ändå vara fel finns det gott om reservdelar att få tag i både från Sverige och självklart i England.

    Försäkring tecknas oftast billigt via IF och Jaguarklubben. Pris från 3.000:- 

     

     

    3
    4
    5
    6
    8
    9
    12
    15
    17
    2013-03-18 11.52.58
    2014-07-07 22.47.28
    2014-07-08 21.59.52
    2014-10-13 17.06.48
    2014-10-18 18.33.26
    2014-10-18 18.36.38
    2014-10-29 18.55.23
    2014-10-29 18.57.25
    2015-Jaguar-F-Type-Coupe-rear-three-quarter
    10358145_10152168612934895_6977889107591574084_n
    10553638_10152513274289895_2466318519827889800_n
    20140717_101209
    20140717_101316
    20140821_173757
    20150329_161150
    BIL10
    BIL15
    BILD4
    Fotor_14272162504836
    Fotor_142946560408813
    Fotor_142946905189672
    Fotor_143132850254224
    Fotor_143135270826482
    Fotor_143135284587881
    Fotor_143135471686764
    GHDFGD
    gtdrth
    IMG_2780
    IMG_4350_cr
    IMG_4563
    IMG_4565
    IMG_5341a 1
    IMG_6451
    IMG_7021
    IMG_7066
    IMG_7110
    Italien Tyskland 2009 134
    jhdtrhdffhfgh
    mini-20081016264
    mini-IMG_3780
    mini-IMG_4411
    3 4 5 6 8 9 12 15 17 2013-03-18 11.52.58 2014-07-07 22.47.28 2014-07-08 21.59.52 2014-10-13 17.06.48 2014-10-18 18.33.26 2014-10-18 18.36.38 2014-10-29 18.55.23 2014-10-29 18.57.25 2015-Jaguar-F-Type-Coupe-rear-three-quarter 10358145_10152168612934895_6977889107591574084_n 10553638_10152513274289895_2466318519827889800_n 20140717_101209 20140717_101316 20140821_173757 20150329_161150 BIL10 BIL15 BILD4 Fotor_14272162504836 Fotor_142946560408813 Fotor_142946905189672 Fotor_143132850254224 Fotor_143135270826482 Fotor_143135284587881 Fotor_143135471686764 GHDFGD gtdrth IMG_2780 IMG_4350_cr IMG_4563 IMG_4565 IMG_5341a 1 IMG_6451 IMG_7021 IMG_7066 IMG_7110 Italien Tyskland 2009 134 jhdtrhdffhfgh mini-20081016264 mini-IMG_3780 mini-IMG_4411

  • Köpguide Jaguar XJ8 (X308, X350) 1998-2009

    XJ8 (X308, 1998-2002)

    Karossmässigt i princip identisk med föregångaren X300. Det skiljer endast lite på grill och stötfångare. Invändigt skiljer den sig mer med en helt ny intrumentering. 2003 lanserades en helt ny XJ byggd i aluminium och med uppdaterade motorer samt diesel alternativ.

    XJ8 -->2002 fanns med V8 3,2, 4,0 eller 4,0 kompressor. 

    Känns något modernare än sin föregångare i framförallt styrning, bromsar och drivlina. Bästa modellen enligt min mening är XJR som med sina 380Hk, kompressor och sänkta sportchassi är otroligt härlig att färdas i. Kan man dessutom hitta ett exemplar med Brembo bromsar så har man en riktigt fullträff!

    Tyvärr dras V8 motorn (1998-2002) med en hel del barnsjukdomar och åtgärdas inte dessa kan det bli mycket kostsamma reparationer.

    Kamkedjesträckarna (4st) är av plast och kommer förr eller senare att gå sönder. De övre måste bytas för att slippa motorras. De undre går väldigt sällan sönder men om de gör det så blir det endast missljud i dem och inga motorskador. Oftast är dessa utbytta mot sträckare i metall, men inte alltid. Även vattenpumpen är av bristfällig konstruktion och måste också bytas ut. Kontrollera alltid detta innan köp.

    Om man däremot åtgärdat dessa svagheter och sedan sköter bilen enligt specifikationerna så är denna motor mycket driftsäker.

    Växellådan är enligt Jaguar "servicefri" dvs man behöver aldrig byta olja. Enligt min åsikt bör man byta oljan/filtret ändå, för ingen låda klarar att köras på samma olja i evighet.

    Priser från 75.000:-

    Klicka på bilderna för att starta galleri Jaguar XJ8.

     

    Fotor_14459519305745
    Fotor_142901107901425
    Fotor_143437762652130
    Fotor_143452807451351
    Fotor_144641426063913
    1
    5
    6
    6
    Fotor_143202039881181
    Fotor_143202064860273
    Fotor_143202265558322
    Fotor_145838065327611
    Fotor_145828664203184
    Fotor_145763077187988
    Fotor_145763073433137
    Fotor_145763069616061
    Fotor_145763064882571

     

    2003 lanserades en helt ny XJ byggd i aluminium samt chassi med luftfjädring!

    XJ (X350, 2003-2009)

    Denna XJ har frånsett utseendet inte mycket likheter med sina föregångare utan var ett försök att göra XJ mer modern och konkurrenskraftig gentemot "the germans".
    V8 motorn uppdaterades till 4.2L samt kamkedjesträckarna av plast fick ge vika för nya av metall. X350 som denna nya bil kallades är en enormt komfortabel vagn att färdas i. Den har dessutom ett baksäte värt namnet och är nästan helt ljudlös. Väljer man XJR eller Super V8 modellen med 400HK så får man en veritabel sportbil som kör ifrån det mesta, men ändå går att köra under litern! Denna bil erbjuder enorm valuta för pengarna och är kanske den sista "riktiga" XJ modellen. Gott om utrustning i dessa vagnar. Som vanligt när det Jaguar är det hög nivå på det som är standard och uttöver detta finns options som DVD-skrämar i nackstöd, radarstyrd farthållare, elektrisk solgardin, värme i ratt, glastaklucka, Brembo bromsar med mera. Nypriserna på dessa bilar upp mot 1.3 miljoner.

    Priser från 130.000:-

     

    Klicka på bilderna nedan för att starta bildspel Jaguar XJ

    56
    IMG_0105
    IMG_0104
    20140117_161506
    20140117_161528
    20140117_161542
    IMG_0109
    78758
    20140117_161556
    IMG_0102
    IMG_0106
    IMG_0103
    IMG_0107
    IMG_0108
    Fotor_145797425328854
    Fotor_145625258546031
    Fotor_145625252566161
    Fotor_145625247588337
    20161026_130425
    20160726_212633
    20160726_212645
    20160726_212657
    20160726_212721
    20160726_212745