Köpguide Jaguar XJ8 (X308, X350) 1998-2009
XJ8 (X308, 1998-2002)
Karossmässigt i princip identisk med föregångaren X300. Det skiljer endast lite på grill och stötfångare. Invändigt skiljer den sig mer med en helt ny intrumentering. 2003 lanserades en helt ny XJ byggd i aluminium och med uppdaterade motorer samt diesel alternativ.
XJ8 -->2002 fanns med V8 3,2, 4,0 eller 4,0 kompressor.
Känns något modernare än sin föregångare i framförallt styrning, bromsar och drivlina. Bästa modellen enligt min mening är XJR som med sina 380Hk, kompressor och sänkta sportchassi är otroligt härlig att färdas i. Kan man dessutom hitta ett exemplar med Brembo bromsar så har man en riktigt fullträff!
Tyvärr dras V8 motorn (1998-2002) med en hel del barnsjukdomar och åtgärdas inte dessa kan det bli mycket kostsamma reparationer.
Kamkedjesträckarna (4st) är av plast och kommer förr eller senare att gå sönder. De övre måste bytas för att slippa motorras. De undre går väldigt sällan sönder men om de gör det så blir det endast missljud i dem och inga motorskador. Oftast är dessa utbytta mot sträckare i metall, men inte alltid. Även vattenpumpen är av bristfällig konstruktion och måste också bytas ut. Kontrollera alltid detta innan köp.
Om man däremot åtgärdat dessa svagheter och sedan sköter bilen enligt specifikationerna så är denna motor mycket driftsäker.
Växellådan är enligt Jaguar "servicefri" dvs man behöver aldrig byta olja. Enligt min åsikt bör man byta oljan/filtret ändå, för ingen låda klarar att köras på samma olja i evighet.
Priser från 75.000:-
Klicka på bilderna för att starta galleri Jaguar XJ8.
2003 lanserades en helt ny XJ byggd i aluminium samt chassi med luftfjädring!
XJ (X350, 2003-2009)
Denna XJ har frånsett utseendet inte mycket likheter med sina föregångare utan var ett försök att göra XJ mer modern och konkurrenskraftig gentemot "the germans".
V8 motorn uppdaterades till 4.2L samt kamkedjesträckarna av plast fick ge vika för nya av metall. X350 som denna nya bil kallades är en enormt komfortabel vagn att färdas i. Den har dessutom ett baksäte värt namnet och är nästan helt ljudlös. Väljer man XJR eller Super V8 modellen med 400HK så får man en veritabel sportbil som kör ifrån det mesta, men ändå går att köra under litern! Denna bil erbjuder enorm valuta för pengarna och är kanske den sista "riktiga" XJ modellen. Gott om utrustning i dessa vagnar. Som vanligt när det Jaguar är det hög nivå på det som är standard och uttöver detta finns options som DVD-skrämar i nackstöd, radarstyrd farthållare, elektrisk solgardin, värme i ratt, glastaklucka, Brembo bromsar med mera. Nypriserna på dessa bilar upp mot 1.3 miljoner.
Priser från 130.000:-
Klicka på bilderna nedan för att starta bildspel Jaguar XJ