Köpguide Jaguar XJ6/XJ12/XJR (X300 1995-1997)
Oftast med 4.0L rak sexa. Fanns också 3,2L samt 6.0L V12. Även med kompressor (XJR) och 320HK och en Sport modell. Även Daimler versioner tillverkades.
Kolla in denna test av Jaguar X300!
Härlig bil med uppdaterade köregenskaper. Känns mer modern än sin föregångare främst i styrningen, bromsar och motorkaraktär.
Den sexcylindriga AJ16 motorn måste anses som legendarisk och kanske världens någonsin bästa/driftsäkraste raka sexa. Skottsäker!
Rostkänsligheten är nog största baksidan med dessa bilar. Dock hade 1996-97 årgångarna delvis galvade karosser och stod alltså emot rosten betydligt bättre. Min gissning är att en fin X300 1996-97 är en blivande klassiker. Den fungerar alldeles utmärkt att använda som bruks/året runt bil.
X300 är egentligen en uppdaterad XJ40. Det betyder att de flesta svahgeter som XJ40 modellen hade är förbättrade och bilen upplevs som mer modern, även om den är ganska långt efter sina tyska kollegor. Å andra sidan köper man kanske inte en Jaguar för att den är "hitech" eller banbrytande. Det är oftast den där känslan som inte går att ta på som man vill åt. Största fördelen med X300 är att den är lite mer lättmekad än sin föregångare och att den har OBD uttag.
XJR modellerna är roliga och snygga. Riktiga krutpaket, men tyvärr också med en bensinförbrukning därefter. Att komma under 1.3l/m är inte smidigt...
Bra att veta/kolla:
Rost i bakre skärmkanter och nedre del av framskärmar.
Ljud från bakvagnen.
Sprucken förarstol.
Packbox bakaxelklump.
Priser från 45.000:- - 110.000:-
Uppdatering 20151110:
Det är ganska många år sedan jag skrev dessa rader om X300 och nu med facit i hand kan jag bara säga en sak. Denna modell måste vara det absolut bästa som rullat av bandet i Coventry. Fortfarande otroligt bekymmersfri bil och långt bättre än genomsnittet. Ett bra köp även nu alltså. Som passus kan nämnas att de som kör X300 är min "sämsta" kunder rent ekonomiskt.... :-)
Klicka på bilderna för att starta galleri Jaguar X300.