Köpguide Jaguar XJS 1975-1996


Modellen kom redan 1975, men då endast med V12. 1989 började man också med en cab version. Under åren skedde sedan en hel del uppdateringar, men i grund och botten har alltid bilarna sett likadana ut förutom förändringar på bakljus och stötfångare.

Min högst personliga åsikt är att en sen XJS är en av de bästa Jaguar man kan köra. Det är en gammal bil med "ny" teknik och körkänsla/komfort som tilltalar även en van premiumbil körare (1995-1996).

1991-1996 levererades oftast med 4.0L rak sexa. Tidgare modeller hade V12 eller 3.6L motor. Den fanns också med 6.0L V12 mellan 1994-1996 men är inte lika vanliga som den 6-cylindriga bilarna.

Underbar att köra. En bra blandning av Jaguarkänsla, sportighet och komfort. Inga problem att köra 100 mil på en dag och anlända utvilad till slutdestinationen trots att det är en gammal konstruktion.

gtdrth

Roligaste med XJS är att den inte liknar någon annan bil - sedan får man tycka att den är snygg eller ful som man själv önskar.

Årgång 95-96 har samma fulländade motor och låda som X300. <94 har samma maskin som i XJ40.

XJS är också utrustad med rejäla 4-kolvs ok och ventilerade skivor fram.

Ett fantastiskt stort bagageutrymme för att vara en cab ingår också.

Att sitta bakom ratten i en XJS och blicka ut över motorhuven som aldrig tycks ta slut är något som måste prövas.

Synnerligen stabilt och välkonstruerat chassi som efter XJS bortgång övergick som bottenplatta för Aston Martin DB7. Även motorn samt många andra mekaniska komponenter plockades från Jaguar XJS och levde vidare till 2002!

En sen XJS är alltså i stora drag en kraftigt rabatterad Aston Martin DB7.

Bra att veta/kolla:

Då de flesta av dessa bilar kommer från USA är rosten i princip obefintlig och inget problem. Har bilen varit körd länge och året runt i Sverige kan dock framförallt de äldre bilarna ha stora rostskador. Bäst är alltså att köpa en så sent tillverkat exemplar eller renoverad/dokumenterad bil om man vill slippa detta problem.

Gummiupphängningarna till bakvagnen.
Ljud från bakvagnen.
Stötdämpare.
 

Antal tillverkade:
Åren 1991-1996 tillverkades 21.702 varav 13.926 var cabriolet. Alla dessa var 4.0L sexcylindriga.

Under samma period gjordes också 7.676 XJS med V12 där ca hälften var cabriolet.

Priser från 50.000:- till 250.000:-

2014-09-04 20.49.00
4
gtdrth
20140903_160437
jaguar-xjs-cab_f
3
20140904_191524
Italien Tyskland 2009 134
20140904_191607
20140904_191759
2
5
20070830337
Untitled-1
Italien Tyskland 2009 140
20070830336
1
20070830335
100_3030
100_3031
100_3053
5