Köpguide Jaguar S-Type 1999->
Bilen har designats för att påminna om den tidigare S-type, men det rör sig bara om vissa återkommande formelement på en i grunden helt ny plattform och inte något försök att bygga en moderniserad version av den ursprungliga S-type.
S-type förekom endast med fyra dörrar och med bensin (V6 & V8 2.1-4,2L) och dieselmotorer (V6 2,7L). Nypriserna låg mellan 350.000 och 700.000 kronor beroende på motor, utrustning etc.
Tyvärr dras V8 motorn t o m 2002 med en hel del barnsjukdomar och åtgärdas inte dessa kan det bli mycket kostsamma reparationer. Dessa "fel" försvinner i och med att 4,2L motorn introducerades. och i samband med detta byter man okså ut den 5-stegade amerikanska lådan till en 6-stegad ZF.
Givetvis är S-Type bakhjulsdriven som en riktig Jaguar ska vara.
S-Type är en ofta en underskattad modell. Den är riktigt trevlig att både köra och äga. S-Type ägare brukar vara väldigt nöjda med sina bilar och oftast körs dom året runt.
Häftigast och ovanligast är S-Type R med 4,2L V8 & kompressor. Fantastiskt rolig bil att köra!
Kolla upp!
Att klimatanläggningen fungerar som den ska.
Rost i bakvagnsram. (Kan vara riktigt illa om bilen rullat året runt i Sverige....)
Rost i trösklar.
Priserna ligger från ca 40.000:- och uppåt. Mycket bil för pengarna!