Fuskreparationer eller "går det så går det"
Då och då dyker det upp bilar där man försökt sig på att reparera med billiga/bristfälliga lösningar.
Dessa reparationer brukar bara sluta på ett sätt.....och kan dessutom bli mycket dyra att åtgärda.
Det finns oftast bara ett sätt att reparera och det är att använda korrekta delar som monteras som det från början var tänkt.
Här har någon fått för sig att det läcker luft i insugningssystemet på en XKR 2008 och trott att det nog blir bra om man limmar ihop allt med silikon. Resultatet blev inte speciellt bra eftersom silikonet istället gör så att slangarna glider isär.... Felet låg dessutom i en sprucken O-ring till vevhusventilationen. Det var bara att plocka isär allt, rengöra och återmontera.
Här har någon sparat in på packningar till bröstkåpan på en V8 och istället använt silikon. När man skruvar ihop kåpan kläms överblivet silikon ut och hamnar så småningom i oljesilen som sätts igen med påföljande motorhaveri. Hade man istället kostat på sig 900:.- i nya packningar så hade ett motorbyte på ca 40.000:- undvikits...
Denna lösningen slår nog alla rekord. Detta föreställer hydraul slangen till cab låsningen på XK8. Dessa slangar skall stå emot ett enormt tryck, och uppstår det en skada på höljet så spricker de.
Här har någon kommit på den brillianta ideén att kapa slangen och montera tillbaka den med en liten slangklämma. Denna lösning höll i ca 3 sekunder innan slangen lossnade och hela inredningen blev nedsprutad med illaluktande hydraul olja.
Mycket dyra saneringskostnader blev påföljden och vissa paneler var tvugna att bytas ut.
Ännu en intressant lösning. Problem med ABS systemet har "lösts" genom att koppla ihop handbromslampan med ABS lampan. På detta sättet kom bilen genom besiktningen trots defekt och trafikfarligt bromssystem. Kortslutning i båda instrument och ABS enhet blev så småningom effekten av denna brillianta reparation och mycket dyra reparationsräkningar...