Specialsida för Jaguar XK8/R,X100 1997-2005 - (XJ8,X308 1998-2002)

Aldrig trodde jag väl att att jag skulle behöva göra en specialsida med information för denna bilmodell, men nu är tydligen tiden mogen. "Gamla" XK är mer populär än någonsin. När nya XK lanserades 2006/7 dalade intresset och priserna ordentligt för XK8 och så trodde jag att det skulle fortsätta, men jisses vad fel jag hade. För 2-3 år sedan tog intresset fart igen och detta året har bilen varit hetare än någonsin, vilket är fantastiskt roligt! 

 

1
Fotor_144527743795244
2
Fotor_144527741235664
3
4
IMG_6456
IMG_6457
IMG_6461
Fotor_144527746062776
Fotor_144527748609571
IMG_6451
_MG_5812
Fotor_14294657089380
Fotor_142946560408813
Fotor_142946905189672
IMG_4563
IMG_5341a (1)
nyyy
IMG_5467a
xkr4
Fotor_14272162504836
Fotor_142519406403388
Fotor_143046333951173
Fotor_143867045216470
Fotor_144076929955768
Fotor_144195148516260
Fotor_144354906415568
Fotor_144483762308048
Fotor_145795995001341
Fotor_14562520367668
Fotor_145625200182839
Fotor_145625196305395
20161010_181140
20160706_121413
20160701_163424
20160701_163414
20160701_113227
20161223_150127
20161206_124322

 

OBS: Denna guide gäller även XJ8 (X308) 1998-2002 förutom avsnittet om cab problem :-).

Vid det här laget tror jag de flesta är bekanta med problemet som den första versionen av V8 motorn dras med och som måste åtgärdas för att kunna sova lugnt och stilla. Kamkedjesträckarna (4st) är av plast och kommer förr eller senare att gå sönder vilket ger i värsta fall motorhaveri. Oftast är dessa utbytta mot sträckare i metall, men inte alltid. Även vattenpumpen är av bristfällig konstruktion och måste också bör bytas ut om inte detta redan är åtgärdat. OBS: Det räcker oftast med att byta de övre sträckarna. Går de undre sönder så blir det bara missljud och inget annat.

Om man däremot åtgärdat dessa svagheter och sedan sköter bilen enligt specifikationerna så är denna motor precis lika driftsäker som efterföljaren 4.2

I och med introduktionen av 4.2L motorn (2003) försvinner felen med kedjesträckare och vattenpump. Även chassi, CATS systemet (stötdämparna) och styrningen modifieras lite.

Växellådan är enligt tillverkaren"servicefri" dvs man behöver aldrig byta olja. Enligt min åsikt bör man byta oljan/filtret ändå, för ingen låda klarar att köras på samma olja i all evighet.

Vill man ha mer sport känsla väljer man XKR versionerna med kompressor och sportchassi och helst de stora Brembo bromsarna med ventilerade skivor. Dessa bilar måste vara något av det roligaste man kan äga för i förhållandevis "lite" pengar. Ett garanterat "smile" uppstår när man trycker gasen i botten!

Slitna förarstolar och diverse glapp i framvagn är några vanliga fel. R bilarna har fler problem med katalysatorer en motorer utan kompressor, dock är det ändå inte speciellt vanligt. Krånglande bromljuskontakter, lambda sensorer och cirkulationspumpar till värmen tillhör sådant som kommer behöva åtgärdas. Cabbarna lider av oljeläckage vid cabstängningsmekanismen och dessa slangar behöver alltså bytas ut. Felet märks först oftast med oljedroppar vid innerbelysning och eller växelspak. När detta upptäcks skall du INTE fälla caben utan kontakta mig för tidsbokning. Går slangen av när du fäller eller låser caben sprutar det olja i hela bilen, vilket är mycket otrevligt.

Jag får alltid frågan om det är problem med kompressorerna och om de blir dyrare att äga. Svar: Har hittils i mitt liv aldrig bytt en kompressor!

Vattenslangen under insug/kompressor kommer behöva bytas någon gång under bilens livstid.

Tändspolar och luftmassemätare kan också gå sönder.

Egentligen är väl inget av det ovanstående speciellt konstigt på bilar som är +20 år gamla utan skall nog ses mer som löpande underhåll. Räkna med att det kostar ca 10.000:- om året att äga en äldre bil oavsett märke (gäller ej italienska bilar...).
Å andra sidan, sköter du om din bil så kommer den hålla sitt värde bra och kanske t o m öka. Köper du en ny Volvo så kostar den dig 50.000:- när du startar den första gången, och då kan jag tycla att det är en bättre affär att köpa sig en modern klassisk Jaguar.

USA importerade bilar som vanligtvis är utan historik bör kollas upp extra noga och helst undvikas.

 

Sist men inte minst: Alla Jaguarer från och med 1969 har en riktigt otrevlig sjukdom i form av hängande innertak (ej cabbar). Finns nya tak att köpa och montera då de gamla ej går att reparera på något vettigt sätt.



OBS: Det börjar dyka upp billiga XK8 nu på olika annonssajter och oftast härstammar de från USA, och är i ett ganska bedrövligt skick även om de ser bra ut på bild. Är du inte väldigt händig själv så bör dessa bilar unvikas till varje pris. Kan bli mycket dyra att äga. Det finns oftast en anledning när en bil är billig...

 

Update 20190501:
I år har det hänt något märkligt. Priserna på framförallt XKR 4.2 har stigit utomlands jämfört med förra året. Det verkar som "gamla" XK8 redan håller på att bli en klassiker som fler och fler får upp ögonen för. Trevligt tycker jag, och du som har en tycker säkert detsamma! Förövrigt får man nog säga att denna bilmodell sköter sig bra. Den är snart 20 år gammal, vilket man i och för sig inte kan tro, men så är det. Många tidskrifter och "bilexperter" utnämner också bilen som bästa begagnatköp i sin klass. Mycket bil för pengarna alltså. För egen del tycker jag bara den blir snyggare för varje år. Man får dessutom ett bagageutrymme värt namnet vilket är pricken över i speciellt om man spelar golf eller tänker sig en längre roadtrip. 2 golfbagar med tillbehör slinker ner hur lätt som helst oavsett om det är cab eller coupe.  Jag tror också fler och fler ser bilen som ett klart billigare (och bättre?) alternativ till Porsche vars priser har skjutit i höjden ordentligt. Många har nog också förstått att Jaguars bilar faktiskt är betydligt bättre än det rykte från 70-talet som man tyvärr dras med. Ett rykte som inte var ogrundat.....men från 1995 och framåt är Jaguars kvalitet riktigt bra!Klicka på bilderna nedan för att starta bildspelet Jaguar XK8.