Köpguide Jaguar XJ40 1987-1994
Oftast med 4.0L rak sexa. Fanns också med 2,9 (ovanligt), 3,2, 3,6 samt V12 6.0. Även en Sport samt en XJR modell tillverkades samt förstås Daimler versioner.
En helt underbar bil att köra och äga samt en "riktig" Jaguar dvs den är inte perfekt, men har å andra sidan tonnvis med charm.
För den riktiga finsmakaren är det årgång 87-89 som gäller för vid den tiden stod Jaguar på egna ben. Detta ses enklast på nycklarna som då var "riktiga". 1990 och framåt blev det Ford nycklar i samband med Fords köp av Jaguar.
Årgångarna 93 har airbag i ratten. År 94 även för passagerare, samt även en hel rad andra förbättringar som exempel helt annan värme/kyla anläggning samt elsystem och anses som den optimala XJ40 modellen.
XJ40 finns också i en trevlig XJR version. Inte med kompressor, men med kjolpaket, speciella fälgar, grill, sänkt chassi och lite "hottad" motor (ca 25hk mer). En riktigt snygg och tämligen ovanlig bil.
Bra att veta/kolla:
Kolla om nivåregleringen fungerar eller blivit utbytt.
Rost i främst baklucka, skärmkanter, a-stolpar, sollucka.
Att ABS fungerar.
Att båda kupefläktarna fungerar (87-92)
Ljud från bakvagnen.
Sprucken förarstol.
Packbox bakaxelklump.
Priser från 20.000:-